tirsdag den 18. december 2007

Fyrstedømmet : MITRIA

here be info


Tarker

Oprindelse:
En race der oprindelig stammede fra Mahl, og som nu lever spredt over hele GateWorld. Da Mahl's portal blev ødelagt, blev de få tarker der var spredt i de andre verdner for stedse afskåret for deres hjem og de har ikke siden været i stand til at etablerer et nyt rige eller stabilt samfund.
Da de blev afskåret fra Mahl mistede de hurtigt deres skrevne sprog, mange af deres sange og levnedsbyrd og de helt basale økonmiske og orginisatoriske muligheder for at starte forfra. De var for få til at finde og starte et nyt rige, men for mange (og deres kultur for anderledes) til at blive optaget i de etablerede samfund der allerede havde konoliseret de bedst egende steder i GateWorld.

Fysik:
Tarkerne fysik er meget anderledes end menneskets. Deres hudfarve spænder fra mat sort til dyb grønlig, alt efter hvilken verden de har opholdt sig mest i.De er som regel tættere, stærkere og mere senede end mennekser. De er bedre til at modstå smerte og kommer sig hurtigere og bedre over sår og skader.Deres blod er svagt ætsende og giftigt for alle andre end dem selv, og svier ved kontakt med huden. Og som tarkerne bliver ældre, og deres kød mere svagt, får de dog selv svært ved at modstå giften og lever ofte i stærk smerte.De føder som regel 4-5 børn ved hver graviditet og er drægtige hele livet. De er forbundet med stor respekt at føde børn i tarkernes samfund og den kvinde der har født flest er som regel leder af stammen.

Kultur:
Tarkerne har fået et rygte for at være ondskabsfulde, dumme og aggressive væsner. Ikke mindst fordi tarkerne under begge de Store Krige har allieret sig mod De Frie, sejrende Riger, men sikkert også fordi tarkerne af udseende er de mest fremmedartede af de "menneskelignende" racer.Hvad få tager med i deres bedømmelse af tarkerne og deres handlinger, er det forhold at tarkerne både op til og imellem de Store Krige levede på kanterne af De Frie Samfund, og at de ofte blev drevet væk fra de landområder hvor de slog sig ned.
Tarkerne er et sejt folk, der stædigt klamrer sig til de få rester af deres kultur som mundtligt overleveres ned gennem deres slægtsled, og de har ikke har noget ønske om at blive som mennesker, elvere eller dværge.De blev hurtigt tvunget til at "leve fra hånden til munden" eller til at tage de beskidte jobs som ingen andre ville have. Oftest som lejesoldater eller under slavelignende, hårde fysiske omstændigheder.Dette og deres i forvejen stærkere, mere barske fysik har med tiden gjort tarkerne til en race velegnet til krig.
Tarkerne er ikke, som de fleste tror, på nogen måde dummere end mennekser, deres kultur opererer bare efter en anden logik.

Samfunds Orden:
Tarkernes samfund er matriarkalsk. Familierne ledes af kvinderne, som også er dem der bærer slægternes navne videre. Det er også på samme tid meget håndgribeligt, men stærkt optaget af symbolik. De bryder sig ikke om de abstraktioner som samfundet skaber. De fleste tarker har svært ved at se værdien af penge, men tager sig gerne betalt af løftet om hjælp en anden gang. Dette løfte betales dog ofte videre, sådan at den der har givet løftet, ofte kommer til at udfri det til en helt anden end den han oprindeligt gav det til.Tarkerne finder størst værdi i jordnære ting: Et godt redskab. Et stykke jord med rig muld. En gris af god avl eller andre ting som kan kaste flere gode ting af sig. Tarkerne er med tiden blevet gode til at se muligheder hvor andre intet ser.Tarkernes ord for dette er "TaMah". Jo flere muligheder noget kan kaste af sig, jo større "TaMah" har det.

Tarkernes antal blev stærkt reduceret i Den Anden Store Krig, men de få overlevende var i flere tilfælde stærkt involveret i genopbygningen, og tarkerne er nu mere accepterede end nogen sinde før. De er hurtigt ved at vokse sig stærkere igen, og de er nu ikke ualmindeligt at se tarker i mange af de store byer i GateWorld. De er dog stadig mest beskæftiget med hårdt fysisk eller farligt arbejde som byvagter, stiladsarbejdere, skovhuggere eller minefolk.

GateSheet




søndag den 16. december 2007

Racer


Athoris:

Menneske:
Alt lige fra en cav til en nicki

Dværg:
Athoris' stolte efterkommere af Altas' HøjDværge.
Dværgnes Haller i Den Hvide Ilds Bjerge er, fraregnet SolDværgene i Silea, de største Største Dværgesamfund i GateWorld. De har i denne bjergkæde mange Haller fordelt på to samfund. Et i nord mellem Nord Emperiet og Det Nordøstlige Tantall, og et længere mod syd der åbner sine porte mod Syd Emperiet.

Der findes også samfund i De Blå Bjerge nord for Fyrtsedømmet Mitria i Nord Emperiet og et i det Nordligste Tantall. Dværgene i De Blå Bjerge har for nyligt opfundet et sprængfarligt pulver kaldet "krûdt" som de eksperimenterer med. Ingredienserne holdes hemmelige, selv for andre dværge-samfund.

Halving:
“Små Mennesker”

Bakke Dværg:
Mærkeligt folkeslag der ligner en sammenblanding af dværge og halvinger, begge racer nægter dog at være i familie med dem

Skov Elver:
Høj Elvernes efterkommere i Athoris.

Efter deres rige i Erlandoril skoven blev ødelagt forlod de fleste overlevende elvere Athoris for at bosætte sig i Altas. Det er nu yderst sjældent at man støder på elvere i Athoris, men der findes stadig små enklaver der. Den største findes i 'Store Grønne Skov' i fyrstedømmet Toll, men der er også et lille samfund i 'De Hvide Hjortes Skov' og rygtet taler også om elvere der patruljerer grænserne til Erlandoril-sletten, deres gamle rige.

Tark:
En race der oprindelig stammede fra Mahl, og som nu lever spredt over hele GateWorld. Da Mahl's portal blev ødelagt, blev de få tarker der var spredt i de andre verdner for stedse afskåret for deres hjem og de har ikke siden været i stand til at etablerer et nyt rige eller stabilt samfund.

Tarkerne har fået et rygte for at være ondskabsfulde, dumme og aggressive væsner. Ikke mindst fordi tarkerne under begge de Store Krige har allieret sig mod De Frie, sejrende Riger, men sikkert også fordi tarkerne af udseende er de mest fremmedartede af de "menneskelignende" racer.

Læs Mere om Tarker:
Her;

Vild Elver:
Oprindelig skovelver, der blev indfanget under krigen og udsat for mørke ritualer, der skulle forvandle dem til heksejærger, nogle af disse elver var i stand til at stå imod denne magi, men blev for evig arret og forandret

Sort Elver:
Perveteret udgave af en højelver. Hvor denne race i virkeligheden opholder sig kan ingen sige med sikkerhed, men man har fundet spor efter dem flere steder i Athoris, og man regner derfor denne verdnen som deres hjemsted.

Alf:
Lille væsen hvis oprindelse er fra Eola planet, af en eller anden grund, findes der kun hankøn af denne race

Der er også en række andre væsner fra Eola-planet, som oftere manifesterer sig i Athoris end andre verdner:

Kentauer:
Halv meneske, halv hest, der lever et nomade ligende liv I små familier kaldt hjorte

Satyr:
Endnu et væsen hvis oprindelse er fra Eola planet

Altas:

Alf:
Lille væsen hvis oprindelse er fra Eola planet, af en eller anden grund, findes der kun hankøn af denne race

Goblin:
Lille, grim og sigøjneragtig

Høj Dværg:
Fåtallige, pacefister og den oprindelige dværgrace

Høj Elver:
Alle elver racers grundpille

Satyr:
Endnu et væsen hvis oprindelse er fra Eola planet


Corsia:

Sh'iik:
Et undersøisk folk med visse haj ligende træk.

Sh'iikerne er en race af undersøgiske væsner som har efterladt sig store bygningesværker på et væld af Corsia's øer. Hvad deres formål var eller er vides stadig ikke, da Sh'iikerne fortrinsvis lever under vand og bevæger sig klodset og besværligt på land. Men fakta er at de har stået tomme og ubrugte hen siden tiden lige efter Det Store Værk. Mange er blevet skjult i tæt bevoksning eller er gået i fofald, men deres vældige ruiner og fundamenter står stadig tilbage.Nogen tror at Sh'iikerne blot har trukket sig væk og har genopbygget deres civilation på bunden af havet eller på øer langt væk fra karavanernes faste ruter, men alt tyder på at Sh'iikerne er en race der hastigt er ved at uddø.De kan somme tider ses svømme i overfladen eller ride rundt på vældige skildpadder, men de holder sig som regel langt væk fra mennesker.

Menneske:
Alt lige fra en cav til en nicki

Tark:
Race der oprindelig stammede fra Mahl, men som nu er spredt i de andre verdner efter Mahl's Portal blev tilintetgjort.


Balkas:

Menneske:

Frost Elver:

Tark:
Race der oprindelig stammede fra Mahl, men som nu er spredt i de andre verdner efter Mahl's Portal blev tilintetgjort.

Everdark:

Menneske:
Alt lige fra en cav til en nicki

Tark:
Race der oprindelig stammede fra Mahl, men som nu er spredt i de andre verdner efter Mahl's Portal blev tilintetgjort.

Hule Elver:


Pentell:

Steppe Elver:

Kæmper:

P'gleg:

Menneske:
Alt lige fra en cav til en nicki

Tark:
Race der oprindelig stammede fra Mahl, men som nu er spredt i de andre verdner efter Mahl's Portal blev tilintetgjort.

Silea:

Menneske:
Alt lige fra en cav til en nicki

Sol Dværge:

Ørken Elver:

Tark:
Race der oprindelig stammede fra Mahl, men som nu er spredt i de andre verdner efter Mahl's Portal blev tilintetgjort.


Mahl:


Arlin:

Sekter og Kulter

Fælles for disse at deres medlemmer som oftes er fanatiske fundamentalister, der helliger målet højere end midlet og at hele deres liv drejer sig om den sag de stå for, om den er religiøs eller verdslig. Gateworlds sekter og kulter bliver ofte hemmligholdt fra offenligheden og deres medlemmer er fåtalige

Dragens Børn:
Mystisk kult omkring ”Den Unævnlige” kultens medlemmer er få, og der går rygter om de kan skifte ham, til drage form, deres leder er tidliger højprins Erêl.

To-huderne:
Fælles betegnelse for ”ham skiftere” der har oprettede sekter omkring karismatiske personer eller fanatiske idéer. Her kan nævnet Berons Tempel i Tantall og Hvide Ulv i Mitria

De Højbårne:
En folk levende døde, ledet af Se-n-se, de lever det evige liv i døden og har stablet et samfund på benende af udøde med fri vilje, intakt hukommelse og personlige skærmysler, kultens fjende nummer et, er Telekar der er udsent af Talkas for at hente ”hans egendele hjem”

Vargûerne:
Sær bloddrikkende adellig kult fra fyrstedømmet Mitria.

Ulriks Sønner:
Lille kult i byen Kalos, kulten tilbeder et smykke helten Ulrik af Kalos engang under den anden store krig ”så lyset i” og derigennem fik overmenneskelig krafter. Kulten håb er at lyset igen vil skinne

Reikerne:
Sære ”livsformer” der bliver ”født” i en vært og derigennem via en symbiose transfomerer værten til hvad der er kendt som en Reik, hvad og hvem disse væsner er bliver stadig diskuteret og her på det sidste tyder det på de har en vis sammenhæng med Dragens Børn.
Reikerne menes at stamme fra Silea og have forbindelse til nedfaldet der også bragte "korallen" med sig.

HekseJægerne:
Elvere og Mennesker født med magiske egenskaber, der under Den Anden Store Krig blev udsat for en række magtfulde ritualer der radikalt forstærkede deres kræfter og ændrede dem til noget ganske andet. Deres sjæl blev rykket fri af deres legme og bundet til Mana-planet, således at de ikke længere var i stand til at se på virkeligheden, men kun mana'ens evindeligt foranderlige mønstre og energier. Og Manan'en brændte til stadighed på deres sjæle, så de levede i evig smerte. Jo højere mana-niveau, jo højere smerte. Denne egenskab brugte de til at finde andre Magere, og ved de særlige ritualer som havde skabt dem, overførte den en del af deres smerte til deres fanger og skabte på den måde flere af deres slags.

Underverdnen


Fælles for disse organisationer er at de alle befinder sig på samfundets skyggeside, at de tjener til dagen og vejen gennem kriminalitet og at de alle bruger terro, bedrag, afpressning og/eller trusler for at bevarer deres status.

Tyvenes Laug/Skyggernes Hus:
Tyvesnes Laug, eller 'Skyggernes Hus' som de kalder sig selv, er en løst baseret orginisation uden nogen egentlig agenda eller politik. Det er mere et pragmatisk broderskab med en række praktiske funktioner. Broderskabet fungerer på den måde, at hvis man begår kriminalitet, får formanden af Lauget i den by hvor kriminaliteten er begået en del af kagen, til gengæld kan han hjælpe dig med at afsætte tyvekosterne, orienterer dig om ByVagtens rutiner, tildele dig et skjulested eller skaffe dig uset ud af byen. Hvis du som kriminel vælger at gå uden om Broderskabet, ender du som regel med at flygte fra både byvagten OG de kriminelle.Broderskabet deler en række hemmelige tegn og bevægelser som inviede kan aflæse ved ankomsten til en ny by eller en ny verden. Disse tegn gør det lettere at orienterer sig i underverdnen og kan vise en tyv vej til både skjulesteder og Sorte Markeder.

Tegnet (Aka: Triaden):
Hemmelig magisk organisation, der i underverden er kendt via et symbol (tegnet), den har sit hovedevirke i fyrstedømmet Toll, men vokser utrolig hurtig og har efterhånden spedt sig til det meste af Athoris, des virke består i handel med ulovlige magiske ingridiencer og pergamenter, afpresning, baghold, mord og tyveri af ældgamle kultur genstande.


Ashaa M'haat:
En gruppe snigmordere fra Silea